Matrius d'estampes
Testimonien de la varietat d’impressions utilitzades: procediments en relleu o en buit,
Una història dels procediments:
A partir del segle 14 a Europa, estampes piadoses es reprodueixen en relleu mitjançant planxes de fusta tallades amb la gúbia en el sentit de les betes de la fusta. Aquest procediment en relleu és anomenat gravat sobre fusta a fil. Després de l’arribada de la impremta, aquests tipus de gravat en relleu com també els caràcters tipogràfics, s’integren fàcilment en els textos impresos.
Al segle 16, una nova tècnica, el gravat al burí sobre matriu de coure, substitueix el gravat sobre fusta. La placa de coure és gravada amb una punta seca o amb un instrument punxegut: el burí. Una altra tècnica, l'aiguafort permet un altre tipus de gravat indirecte: la planxa de coure és envernissada, el dibuix marcat amb una punta i després atacat pel mordent (bany d’àcid).
Amb la manera negra, l'artista a partir del negre revela a poc a poc els blancs amb l’ajuda de rascadors o de brunyidors.
La imatge té una expressivitat més detallada. El gravat sobre fusta continua sent àmpliament utilitzat en les ornamentacions del llibre: bandeaux, caplletres, frisos, culdellànties...
Al segle 19 apareixen noves tècniques com ara la litografia. El gravat sobre fusta a testa també és àmpliament utilitzat en la publicació d’obres.
L’estereotípia utilitza plom en motlles o matrius de fusta a testa.
Una col·lecció atípica a destacar
Una bonica realització en procés
El 2012, un restaurador va venir a fer proves per procedir a una espolsada completa i a la neteja de les plaques. Ha tractat una petita part de la col·lecció. Però el gros de la feina està per fer. Les plaques són conservades planes en capses de conservació en esperar que es procedeixi a l’inventari, a l’espolsada i al condicionament. Es tractarà de fer una espolsada completa i un condicionament de les peces adaptat al material de la matriu. Les fustes i els gravats de linòleum seran conservades en fundes de paper permanent. Les matrius de coure i de metall seran condicionades en capses de paper permanent. Les obres seran condicionades, catalogades, digitalitzades i penjades progressivament a la pàgina web en els anys venidors.
Per a posar-les en relleu, caldria estudiar la possibilitat de fer imprimir les matrius abans de la seva neteja i conservar una prova de cadascuna d’elles sobre paper.
Una bonica realització en procés